Chokladtryfflar med apelsin

 
Minns ni att jag i det här inlägget funderade på om min chokladröra gjord på svarta bönor kanske även skulle passa som chokladtryfflar med smak av exempelvis kaffe eller apelsin? Det fanns bara ett sätt att ta reda på det: prova! Jag använde mig av samma recept men med några små justeringar och tillägg, och mycket riktigt - det blev supergott!
 
Mycket kakao, kaffe och apelsin gör smaken lite mer "vuxen", och påminner nästan lite om Romerska bågar. De svarta bönorna kan man inte känna minsta lilla smak av, jag lovar! De här chokladtryfflarna är utan tvekan värda en plats bland julgodiset!
 
Bjöd nyss min mamma på en och hennes reaktion blev: "Mmmm... vad GODA!"
 
Ingredienser:
  • 1 burk (ca 400 g) svarta bönor
  • 8 färska dadlar
  • agavesirap efter smak
  • 1 dl kakao (gärna rå)
  • 2 tsk kokosolja
  • lite vaniljpulver
  • ett par nypor flingsalt
  • någon tsk kaffe (eller mer om du gillar kaffesmak)
  • finrivet skal från 1/2 apelsin
  • 100 g mörk choklad (jag använde 86%)
 
Så här gör du:
  1. Skölj av bönorna ordentligt och mixa dem sedan tillsammans med dadlar till en någorlunda slät smet.
  2. Tillsätt resten av ingredienserna (ej mörk choklad) och mixa igen tills smeten är helt slät.
  3. Smaka av och tillsätt mer agavesirap om det behövs.
  4. När du är nöjd med smaken sätter du in chokladsmeten i kylskåpet ca 1 timme.
  5. Smält den mörka chokladen över vattenbad.
  6. Ta fram smeten och rulla lagom stora bollar.
  7. Doppa bollarna i den smälta chokladen med en gaffel, låt rinna av och lägg på en bakpappersklädd plåt. Strö ev. över rivet apelsinskal.
  8. Ställ in i kylen minst 30 minuter (eller frysen om du vill att de ska bli lite hårdare).

Kommentarer
Postat av: Ida

Måste bara säga att dom här var supergoda!Tack för en massa bra recept :)

2015-12-01 @ 10:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!