Ett chokladigt fredagstreat

Idag är det ju fredag och vad passar inte bättre då än något sött och chokladigt (men inte allt för onyttigt) att äta framför TV:n ikväll? Den här chokladröran är syndigt god, och hade jag inte vetat om det själv så skulle jag aldrig kunnat gissa att den är gjord på svarta bönor
 
Ingredienser:
  • 1 burk (400 g) svarta bönor (jag brukar använda Kung Markattas)
  • 7 färska dadlar
  • någon tsk agavesirap (smaka dig fram)
  • 0,75 dl kakao (gärna rå)
  • lite vaniljpulver
  • ett par nypor flingsalt
 
Gör såhär:
Skölj av bönorna ordentligt och mixa dem sedan tillsammans med övriga ingredienser till en slät smet. Ställ in i kylen. 
 
Chokladröran kan sedan ätas på flera olika sätt. Antingen äter man den som den är tillsammans med t.ex skivad banan och hackade, salta jordnötter:
 
 
...Eller så kan man göra chokladtryfflar av olika salg:
 
 
På bilden ovan gjorde jag bara enkla bollar som jag sedan rullade i hackade jordnötter, men man skulle också kunna tänka sig att doppa bollarna i mörk choklad eller smaksätta dem med exempelvis rivet apelsinskal eller kaffe. Vad som kan vara bra att tänka på är att bollarna blir ganska lösa och att de därför måste stå kallt ett tag innan de ska ätas (jag la in mina i frysen). 
 
Hoppas ni får en bra fredagskväll! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!