Pajdegsrecept och en fyllning med hallon

Många av er ville ha recept på pajen med spenat, mögelost och valnötter som jag gjorde för ett par dagar sedan. Dessvärre glömde jag att skriva ner vilka mängder jag använde, så därför bestämde jag mig för att göra en paj idag igen! Pajskalet är detsamma som sist, men den här gången med en hallonfyllning som lämpar sig bra till fikat. 
 
 
 
Inspirationen till pajdegen fick jag från följande recept (som jag hittade här): 
 
Pajdeg (stor paj)
  • 3 dl mandelmjöl
  • 0,5 dl skalade sesamfrön
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 tsk salt
  • 40 g smör
  • 1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet på 175 grader i ca 8 minuter tills det fått lite färg. 

 

 
Då jag bara ville göra en liten paj, i en 10 cm springform, gjorde jag om receptet något.
 
Recept (10 cm springform):
 
Pajdeg
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 msk skalade sesamfrön
  • 1 tsk fiberhusk
  • en nypa salt
  • en sked smör/kokosolja
  • 1/2 ägg (vispa upp ett helt, använd andra halvan till pensling)
Fyllning 
  • 1 ägg
  • 1 banan
  • hallon
  • 2 msk philadelphiaost
  • vaniljpulver
  • ev. lite hunung (beroende på hur söt bananen är) 
 
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer (detta skippade jag pga lathet och det funkade finfint ändå). Blanda ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i formen och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp en stund. Grädda skalet på 175 grader i ca 8 minuter tills det fått lite färg. Förbered under tiden fyllningen genom att mixa ihop alla ingredienser utom hallonen. Ta ut pajdegen ur ugnen och pensla den med ägg. Höj temperaturen i ugnen till 200 grader. Häll fyllningen i pajskalet tillsammans med valfri mängd hallon. Sätt in pajen i ugnen tills fyllningen stelnat och fått fin färg. Ta ut och låt svalna. God att ätas både ljummen och kylskåpskall. 
 
Om du vill göra samma fyllning men till en större paj är det bara att öka på mängderna.

Kommentarer
Postat av: Health by Nina

O vad gott det såg ut! Ska testa din paj med ost/spenat/valnötter också. Nu blir jag riktigt hungrig, haha.

2016-01-09 @ 15:38:36
URL: http://healthbynina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!