Äppelsmulpaj

 
Ingredienser:
 
ca 5 äpplen
1 msk kokosolja
1 tsk kanel
ev. lite kardemumma
 
Smuldeg:
1 dl sötmandel (hälften mixade, hälften grovhackade)
1 dl hasselnötter (hälften mixade, hälften grovhackade)
5-6 dadlar
0,5 msk honung
1 msk kokosolja
0,5 dl riven kokos
1,5 dl havregryn
en nypa salt
 
 
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 175 grader. Skär äpplena i småbitar och lägg dem i en pajform. Lägg på en klick kokosolja (ca 1 msk), kanel och kardemumma. Blanda runt ordentligt. Mixa 0,5 dl mandlar, 0,5 dl hasselnötter, dadlar, honung, kokosolja och en nypa salt i en mixer. Tillsätt 0,5 dl grovhackade mandlar, 0,5 dl grovhackade hasselnötter, havregryn och riven kokos. Blanda ihop en smulig deg med händerna och fördela den sedan över äpplena. Sätt in pajformen i ugnen ca 30 min (Börjar pajen få för mycket färg? Sänk temperaturen! Är äpplena fortfarande hårda? Låt pajen stå lite längre!). Servera med exempelvis kvarg smaksatt med vaniljpulver. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!