Raw kladdkaka med mandelbotten

 
Det har blivit mycket choklad den senaste tiden. Men hallå, vem älskar inte choklad?! Den här gången vill jag bjuda er på ett recept på en helt underbar raw (eller i alla fall nästan raw) kladdkaka med mandelbotten. Den är precis sådär lagom seg och härlig som en kladdkaka ska vara. Kanske något för alla hjärtans dag-fikat? 
 
ca 2-3 portioner (för en "normalstor" form - dubbla receptet!)
 
Mandelbotten:
1 dl sötmandel
4 färska dadlar
flingsalt
 
Chokladlager:
2 dl cashewnötter (gärna blötlagda ett par timmar)
0,75 dl rå kakao
8 färska dadlar
0,5 msk agavesirap
2 msk kokosolja
1 msk kallt kaffe (kan uteslutas)
1 krm vaniljpulver
en nypa fligsalt
 
Gör så här:
Lägg ingredienserna till bottenlagret i en mixer/matberedare och mixa (dock inte för länge, det ska vara lite bitar kvar!). Tryck ut i en form eller på ett bakplåtspapper. Mixa sedan ingredienserna till chokladlagret till en slät smet. Bred ut chokladsmeten över bottenlagret. Sätt in i kylen ett par timmar eller över natten. Perfekt att äta tillsammans med färska hallon. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!