Kladdig vaniljproteinkaka med bär

Hej alla gottegrisar! Minns ni black bean brownien som jag bakade för ett tag sedan? Den som var så underbart kladdig och chokladig? Hur som helst så inspirerade den kakan mig till att skapa en variant med vaniljsmak, och resultatet blev blev riktigt lyckat! En god, kladdig vaniljkaka, som tack vare ett den innehåller ingredienser som proteinpulver, vita bönor och ägg är väldigt proteinrik!
 
 
 
Ingredienser:
 
1 förpackning vita bönor (ca 230 g avrunnen vikt)
1 dl cashewnötter
0,5 dl kokosolja
2 msk agavesirap + lite honung 
100 g philadelphiaost
2 ägg
saften från en halv citron
1 dl proteinpulver med vaniljsmak
lite vaniljpulver
blåbär eller hallon
 
 
Så här gör du:
 
Sätt ugen på 175 grader. Skölj av bönorna och lägg dem sedan tillsammans med cashewnötterna i en mixer. Mixa tills det börjar bli en smet. Lägg sedan i agavesirap, honung, philadelphiaost, ägg och citronsaft. Mixa igen tills det blir en helt slät smet. Tillsätt därefter proteinpulver och vaniljpulver och mixa lite till. Häll upp smeten i en bakform klädd med bakplåtspapper. Strö över blåbär eller hallon. Sätt in i ugnen ca 20 min. Ta ut och låt svalna lite och sätt sedan in kakan i kylskåpet tills dagen efter. Skär upp lagom stora bitar. Äääääääät!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!