Spenatsoppa och fröknäcke

 
Häromdagen blev jag sugen på fröknäcke, och eftersom det var ett tag sedan jag bakade en omgång senast tyckte jag att det var dags för det igen! Den här gången provade jag Leila Lindholms recept, vilket blev väldigt gott! Med lite keso på blev det perfekt till en god spenatsoppa och kokt ägg. 
 
Ingredienser till två plåtar:
  • 200 g solrosfrön
  • 
1 dl hela linfrön

  • 1 dl sesamfrön
  • 
2 dl pumpakärnor
  • 
2 msk fiberhusk
  • 
2 msk mandelmjöl

  • 1 tsk salt

  • 5 dl vatten

  • 1/2 dl vallmofrön (jag tog sesamfrön istället)
  • 
Flingsalt

Såhär gör du: 

  1. Sätt ugnen på 160 varmluft.
  2. Blanda allt utom vallmofrön i en bunke. 
  3. Bred ut smeten tunt på 2 plåtar klädda med bakplåtspapper. Låt vila i 5-10 minuter.
  4. Strö över vallmofrön och lite flingsalt.
  5. Grädda knäckebröden i cirka 70 minuter.
  6. Låt dem svalna och lossa försiktigt bakplåtspappret från bröden. Förvaras torrt.
Det är Linfrön och fiberhusk som hjälper brödet att hålla ihop. Om du inte tål eller tycker om några av fröna kan de bara bytas ut mot några som du föredrar. Brödet är också helt glutenfritt så här har ni en höjdare att bjuda på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!