Raw "äppelkaka"

 
Idag köpte jag hem en massa svenska äpplen och blev sugen på att använda dem till något gott, som en äppelkaka till exempel. Någon riktig äppelkaka blev det inte, men däremot en lite enklare, rå variant bestående av ett grovrivet äppel med smultopping.
 
Ingredienser till smultoppingen (1-2 portioner):
  • 0,5 dl mandlar
  • 0,5 dl hasselnötter
  • 0,5 dl cashewnötter
  • 2 msk havregryn
  • 3 dadlar
  • En nypa flingsalt
  • 1 tsk kanel
Gör såhär:
Lägg alla ingredienser i en mixer och mixa ihop. Mixa inte för länge bara, det ska vara lite bitar kvar! Tryck ihop "degen" lite med fingarna och strö den sedan över det grovrivna äpplet. Toppa eventuellt med cashewgrädde eller liknande. Ät direkt så att inte äpplet hinner bli brunt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!