Gör ditt eget osötade äppelmos

Nu när det är äppeltider tänkte jag passa på att visa er hur jag brukar göra mitt eget osötade äppelmos.
Vanligt äppelmos som man köper i affären innehåller ofta väldigt mycket socker, vilket jag tycker är ganska onödigt. Osötat äppelmos kan vara lite svårt att få tag i, framförallt om man bor i mindre städer. Önos har ett lågkalori-äppelmos man kan använda, men det innehåller sötningsmedlet aspartam som inte är bra. 
 
 
Att göra sitt eget äppelmos är inte alls svårt. Det går att göra på lite olika sätt, men jag brukar göra så här:
  1. Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar.
  2. Lägg dem i en kastrull tillsammans med en skvätt vatten och ev. lite kanel.
  3. Koka på svag värme tills äpplena har blivit mosiga, rör om då och då.
  4. Mixa allt med en stavmixer eller mosa ordentligt med en gaffel eller slev.
  5. Låt svalna något och häll sedan upp i glasburkar (för förvaring i kylskåp) eller mindre plastburkar/formar/påsar (för förvaring i frys).
Om man har tänkt förvara äppelmoset i kylskåp rekommenderar jag att även tillsätta lite askorbinsyra. Det är c-vitamin som gör att äppelmoset inte blir brunt, samtidigt som det har en konserverande effekt. 
 
Jag brukar dock välja att förvara äppelmoset i frysen istället, eftersom det håller mycket längre där. Ett tips är att lägga upp moset i isformar som man sätter in i frysen. På så sätt får man små kuber med äppelmos som sedan kan förvaras i plastpåse. Gör man så här så kan man enkelt ta fram precis den mängd mos man vill ha, istället för att behöva plocka fram en stor klump ur frysen. 
 
 
Äppelmoset är väldigt gott att äta på havregrynsgröten, blandat med kvarg eller tillsammans med lite keso, men det funkar också utmärkt att använda i bakning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!