Vad är egentligen hälsosamt?

Ja, vad är egentligen hälsosamt? På den frågan finns inget enkelt svar. Alla människor har nämligen olika förutsättningar och behov, vilket gör att det som är hälsosamt för mig kanske inte alltid stämmer överens med det som är hälsosamt för alla andra. Tyvärr finns det inget färdigskrivet recept på hälsa. Var och en måste själv smaka sig fram och testa olika ingredienser för sedan kunna skriva sitt alldeles egna recept. Med tiden kanske detta recept förändras. Det kanske behövs ytterligare någon ingrediens eller lite mindre av något som redan finns. Vad jag vill komma fram till är att vi alla måste försöka hitta vår egen balans i livet genom att lista ut vad som får oss att må bra.
 
När det kommer till mat och träning tror jag att de allra flesta egentligen har ganska bra koll på vad som är bra och dåligt. Alla har vi väl fått lära oss att grönsaker är nyttigt, godis onyttigt, och att motion är bra. Men hälsa handlar inte bara om vad man stoppar i sig och hur mycket man tränar. Någon som ofta äter skräpmat behöver t.ex inte nödvändigtvis vara mer ohälsosam än någon som aldrig gör det. Visserligen bidrar bra mat och träning till en bättre fysisk hälsa (minskad risk för sjukdomar m.m), men man får inte glömma bort den psykiska hälsan. Det är väldigt viktigt att stanna upp och fråga sig själv varför man väljer att göra så som man gör. Varför äter jag det här? För vem gör jag det? Mår jag bra av det? Tycker jag att det är gott? Gör det mig glad? Ger det mig den energi och näring jag behöver? Det kvittar hur nyttigt du äter om det inte får dig att må bra och känna dig tillfreds med livet, och det finns ingen som helst mening med att tvinga i sig mat som man inte kan njuta av. Jag själv äter oftast nyttigt, för att det är det jag tycker om och mår bra av helt enkelt. Men självklart händer det också att jag äter onyttigheter ibland. Allting handlar som sagt om balans.

Jag vill inte komma och säga att saker och ting ska vara på ett visst sätt, just för att alla är olika. Men här kommer ändå några goda råd för ett hälsosamt liv:
  • Ät ren, naturlig mat utan en massa kemikalier och konserveringsmedel.
  • Skippa kaloriräknande och annat krångel. Använd sunt förnuft så kommer du långt.
  • Tro inte för mycket på allt du läser och hör.
  • Jobba mer på att förändra inställningen till din egen kropp än på att förändra kroppens utseende. 
  • Var stolt över dig själv.
  • Ägna din tid åt sådant som gör dig glad.
  • Jämför dig inte med andra. Fokusera istället på dig själv och vad DU mår bra av.
  • Ät det du tycker är gott och som ger dig bra energi och näring. 
  • Träna så mycket som du känner passar dig. Vissa mår bra av väldigt mycket träning medan andra nöjer dig med vardagsmotion.
  • Fokusera mer på fördelarna med en stark och vältränad kropp än på att bli "fit" och få snygga muskler.
  • Stressa ner, stanna upp och känn efter. Det är väldigt viktigt att slappna av ibland.
  • Sist men inte minst... GLÖM INTE ATT NJUTA AV LIVET!
 

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Så himla bra skrivet! Vet själv att hur hälsosamt och nyttigt jag äter med 4-5 träningspass i veckan, så spelar det ingen roll om jag inte mår bra psykiskt och är stressad. Men det kändes bra att få läsa det från dig!

2015-06-26 @ 19:23:04
URL: http://cookiesanddreams.blogg.se
Postat av: Malin

Ojoj vilket träffande inlägg!
Lång historia kort. Jag har fått två barn tätt. (En hösten 2012 och en i början av året 2014). Gått upp mycket i vikt. Tränat dåligt. Yngsta barnet är nu 1 år och 3 mån. Har själv (genom kcal räkning) under 1 år gått ner en del. Men inte allt. Är så less på att banta, att allt handlar om dietande etc etc. Detta har utartat i att jag ofta istället hetsäter (typ om jag inte orkar banta en dag så kan jag inte äta normalt utan kan äta hur mycket som helst). Känns som hetsen på bantningen fått tvärtom effekt. Har i några dagar nu funderat så mkt. Varje dag vill jag testa "ny diet". Tänker hela tiden att kanske 5:2 är min grej, eller lchf, eller ditten o datten. Men har istället börjar känna att herregud. Jag har två små barn och mitt liv handlar om hur missnöjd jag är över mig själv.... Känner mej så träffat av ditt inlägg. Samtidigt som jag fortf mår dåligt över hur kroppen ser ut..
Men tack för en tankeställare! ⭐️

2015-06-26 @ 19:54:47
Postat av: Ammis

Hej
Jag håller med dig i ditt resonemang. Alla måste själva upptäcka vad de mår bra av. Även om jag nu har hittat så gott som rätt med mat och träning så kan jag inte pådyvla andra mitt sätt. Sen kan jag säga att det finns inget snabbsätt att förlora sina kilon på. Skippa tidningarnas hets och hitta något du kan leva med på långsikt.

2015-08-16 @ 16:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!