Kryddig linssoppa till middag

 
Idag var det jag som stod för middagen. Det blev en kryddig linssoppa serverad tillsammans med mitt nybakade bröd. Inte helt fel! Receptet på soppan kommer här:
 
Ingredienser (ca 4-6 portioner):
450 g okokta röda linser
1 dl fet kokosmjölk
1,5 dl krossade tomater
1,5 tsk spiskummin
1 krm kanel
1,5 tsk curry
1 tsk gurkmeja
1,5 msk riven färsk ingefära
Salt/örtsalt efter behag
0,25 tsk cayennepeppar
2 msk citronsaft
3 pressade vitlökskyftor
2 msk agavesirap
ca 2 dl vatten
persilja
turkisk yoghurt
 
Gör så här:
Skölj de okokta linserna i en sil. Lägg dem i en kastrull med vatten och koka på svag värme under lock i ca 10 min. Linserna är klara när de är mjuka och mosiga. Häll av överflödigt vatten. Blanda ner kokosmjölken, krossade tomater och kryddor. Låt sjuda några minuter så att smakerna får komma till sin rätt. Mixa lite med en stavmixer och häll på vatten till lagom konsistens. Smaka av med salt, garnera med persilja och servera med en klick turkisk yoghurt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!