Gott och nyttigt bröd

 
Jag fick ett önskemål om att lägga upp recept på ett gott och nyttigt bröd här på bloggen, och självklart gör jag det! Det här brödet bakade jag idag och det är verkligen en stor favorit hos mig! Jag har bakat det många gånger och det blir alltid lika saftigt och gott. Dessutom är det väldigt enkelt att göra. Jag rekommenderar verkligen er att testa!
 
Ingredienser:
2 dl havregryn
5 dl fullkornsdinkelmjöl
1dl linfrön
1 dl sesamfrön
2 tsk bikarbonat
En nypa salt
3 msk honung
1 rivet äpple
4 dl naturell yoghurt 
Ev. solrosfrön, pumpafrön eller andra frön att strö på
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla torra ingredienser. Riv ner äpplet och tillsätt honung och yoghurt. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll/kleta i smeten. Vill man kan man även strö lite frön ovanpå. Grädda i ugnen ca 45-60 min. Ta ut och låt svalna på galler. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tror minsann jag ska prova. Verkar enkelt.

2015-06-28 @ 20:47:10
Postat av: Karin

Hej,
Ser att din blogg är ny, och ska jag definitivt börja följa med alla underbara recept du hittills har delat med dig av! :D
Jag undrar gällande detta brödet, är det möjligt att byta ut delar av fullkornsdinkelmjölet mot t.ex. rågmjöl, mandelmjöl eller bovetemjöl?
Sedan undrar jag också om det är möjligt att frysa in brödet och kunna ta fram det ca. en vecka senare och bjuda på så att det ändå smakar färskt och inte blir torrt? :)

Svar: Hej! Jag har inte provat att byta ut det men det fungerar säkert utmärkt. Prova! Och när det gäller att frysa in så går det hur bra som helst. Brukar själv göra det! :)
Josefin Eklund

2015-07-10 @ 08:27:16
Postat av: Anne

Hej! Nu har även jag hittat till din blogg :) min fråga gäller brödet, vet du hur många dagar den håller sig färsk eller borde man lägga den i frysen på en gång när den har svalnat? :)

Svar: Brödet håller sig färskt och saftigt i ett par dagar, men vill man förvara det över en längre tid rekommenderar jag frysen! :)
Josefin Eklund

2015-08-19 @ 03:05:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!