Världens godaste chokladbollar

 
Eftersom det är fredag idag så vill jag tipsa er om ett av mina absoluta favoritsnacks: chokladbollar! Men inte vilka chokladbollar som helst. De här är nämligen gjorda på nötter och dadlar istället för smör, socker och andra mer traditionella ingredienser. De här bollarna är ett nyttigare alternativ till "vanliga" chokladbollar, och dessutom är de SÅ MYCKET GODARE! Jag är nog faktiskt lite beroende av dem och har alltid ett gäng bollar i frysen, färdiga för att ätas när suget kommer. Här kommer mitt recept:
 
Ingredienser:
10-12 färska dadlar (eller torkade blötlagda)
1 dl mandlar
1 dl cashewnötter
0,5 dl havregryn
2 msk riven kokos + kokos att rulla i
2,5 msk kakao (gärna rå)
1,5 msk kallt kaffe
En nypa flingsalt
 
Såhär gör du:
Mixa ihop dadlar, mandlar, cashewnötter och flingsalt. Mixa inte för länge bara, det är gott med lite tuggmotstånd kvar! Blanda sedan i övriga ingredienser och kleta ihop smeten med händerna. Smaka om det behövs mer av någonting. Salt? Kakao? Kaffe? När du är nöjd med smaken: forma bollar (jag brukar få runt 10 st men det beror självklart på hur stora de är) och rulla dem i riven kokos. Förvaras i kyl eller frys och äts helst när de är lite kalla. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!