Raw jordgubbsglass

 
Sedan ett par veckor tillbaka har jag varit sugen på att göra någon typ av raw food-glass, och idag blev det äntligen av! Jag använde cashewnötter som bas och sedan tillsatte jag vatten, kokosolja, citronsaft, honung, jordgubbar och vaniljpulver efter smak. Glassen blev supergod och påminner ganska mycket om raw cheesecake. Jordgubbarna och citronen ger glassen en riktigt somrig och frisk smak!
 
Det här behöver du:
4 dl cashewnötter (blötlagda i minst 3 timmar)
1 dl kallt vatten
0,5 dl kokosolja
Saften från en citron (ca 0,5 dl) + lite rivet skal 
0,5 dl raw honung (eller agavesirap)
1 tsk vaniljpulver
ca 2 dl jordgubbar + någon dl jordgubbar extra
 
Såhär gör du:
Lägg cashewnötterna i blöt i minst 3 timmar för att de ska bli lättare att mixa. Häll av blötläggningsvattnet och mixa sedan cashewnötterna tillsammans med övriga ingredienser med en ganska kraftfull mixer. Mixa bara i 2 dl jordgubbar till att börja med. När det blivit en slät smet kan du röra (ej mixa) i någon dl extra jordgubbar som du hackat i småbitar. Det här momentet kan självklart hoppas över, men jag tycker det är ganska trevligt med lite jordgubbsbitar i glassen. Häll smeten i en glassmaskin eller i en form som du ställer in i frysen i några timmar. Ta fram en liten stund innan servering då glassen blir ganska hård i frysen. Ät tillsammans med t.ex. färska bär, hackade nötter, riven choklad eller helt enkelt som den är. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!