Paj med spenat och getost

 
Paj är ju väldigt gott, eller hur? Men tyvärr inte alltid så nyttigt. Därför bestämde jag mig för att experimentera ihop en lite hälsosammare variant med en pajdeg gjord på kikärtor. Kikärtorna gör degen mer proteinrik och därför tyckte jag att det kunde passa med en vegetarisk fyllning. Spenat är gott tänkte jag. Getost är också gott. Lite äggstanning på det och vips så hade jag lagat en god middag! Här kommer receptet:
 
Pajdeg:
3 dl kokta kikärtor (dvs köp en konservburk eller ett tetrapak med kikärtor – de är färdigkokta)
2 msk olivolja/kokosolja/smör 
3 msk mandelmjöl (eller annat mjöl)
några nypor salt
 
Spenat- och getostfyllning:
En påse med 400 g fryst bladspenat 
Olivolja
1/2 hackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
Salt 
Peppar
Örtsalt
150-200 g getost
 
Äggstanning: 
3 ägg
2,5 dl mjölk
2 krm salt
1 krm vitpeppar
 
Såhär gör du:
1. Mixa ihop alla ingredienser till pajdegen och tryck ut den i en pajform. Nagga lätt med en gaffel. Har man tid kan man ställa in den i kylskåpet en stund (10-30 min). Förgrädda pajskalet på 200 grader i ca 20 minuter.
2. Fräs under tiden lök och vitlök i lite olivolja. Tillsätt spenaten och låt fräsa ett tag till. Krydda med salt, peppar och örtsalt efter smak. 
3. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen.
4. När pajskalet har gräddats klart tar du ut det ur ugnen, lägger i spenatfyllningen, smular över getosten och häller på äggstanningen. 
5. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 30 minuter tills pajen fått fin färg och äggstanningen har stelnat.
6. Ta ut pajen och låt den svalna något innan servering. 
 

Kommentarer
Postat av: Gerda

Vilken bra idé med pajdegen!

2015-07-25 @ 16:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!