Nyttig matlåda = tråkigt?

Eftersom jag jobbar ganska mycket den här sommaren har jag verkligen fått känna på det där med att leva livet i en matlåda. Något som kan vara ganska jobbigt, om jag ska vara helt ärlig. Många av er vet säkert precis vad jag pratar om. Det är inte alltid så enkelt att fantisera ihop något som är både nyttigt, gott, billigt och inte alltför tidskrävande att tillaga. Helst ska maten också gå att förbereda någon dag innan, men samtidigt hålla sig fräsch tills det är dags att äta den. Detta gör att många istället väljer att köpa sig en färdigrätt eller kanske någon macka till lunch, just för att slippa allt krångel. Jag gör dock alltid mina egna matlådor, eftersom det är både bättre och billigare. Lite planering och framförhållning gör jobbet betydligt enklare.
 
Här kommer några tips:
 
1. Förbered
Köp hem och förbered en större mängd mat som räcker några dagar framåt. Jag brukar ha burkar med olika saker i kylskåpet. T.ex. en med kokt ris, en med kyckling, en med fisk, en med rostade rotfrukter osv. Då kan man enkelt kombinera lite som man själv vill och komplettera med färska grönsaker samma dag som maten ska ätas. 
 
2. Variera
Hur tråkigt är det inte att äta exakt likadant dag ut och dag in? Se till att variera dina matlådor så blir det betydligt roligare! Ibland räcker det med att pimpa maten med någon annorlunda grönsak eller krydda. 
 
3. Skilj på varmt och kallt
Tänk på om du vill äta maten varm eller kall. Ska du äta den kall kan maten och salladen ligga i samma matlåda, men om du planerar att värma den kan det vara bra att lägga salladen i en burk vid sidan om. 
 
4. Tänk tallriksmodellen även i matlådan
Se till att få i dig både protein, kolhydrater och fett för att få energi till att orka hela dagen. Och glöm för guds skull inte grönsakerna!
 
5. Glöm inte mellanmålen 
Att fylla på med något litet mellan huvudmåltiderna är också viktigt. Mellanmål som är bra att ta med sig kan vara t.ex. kvarg/keso med bär, nötter, frukt, chiapudding, smoothie, fröknäcke, nyttiga muffins och andra hälsobakverk. 
 
 
Så här har några av mina senaste matlådor sett ut:
Quinoa, laxbiffar, morötter, sallad och gurka. Laxbiffarna är gjorda av varmrökt lax, ägg, salt, peppar, dill och lite citronsaft. 
Kyckling, sötpotatis och broccoli. Både kycklingen och sötpotatisen är tillagade i ugnen, vilket knappt kräver något jobb alls. 
 
Örtmarinerad kyckling, ris och en sallad med gurka, jordgubbar, purjolök och en skvätt olja. 
 
Lax, skivad kokt potatis, tomat och broccoli. Kokt potatis är inte någon höjdare att värma i mikron, men är däremot väldigt god att äta kall med lite salt på! 
 
Råris, köttfärs med bl.a. krossade tomater och svamp, broccoli och en burk med sallad vid sidan om. 
 
 
Har ni några matlådetips att dela med er av? Kommentera gärna!
Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!