Hemgjord rå-god choklad

 
Visste ni att man hur enkelt som helst kan göra sin egen nyttigare variant av choklad? Det här receptet hittade jag hos Emma Barremyr för ett bra tag sedan och har därefter använt det många gånger om. Tips!
 
Ingredienser:
2 dl ekologisk kakao (gärna rå)
1 dl kokosolja
3/4 dl agavesirap
1 1/4 dl vatten
 
Smaksättning?
- Torkad frukt
- Hackade nötter
- Kokos
- Lakritspulver
- Mintarom
- Frukt och bärpulver
 
Gör såhär:
Häll alla ingredienser i en matberedare och mixa väl till en härlig chokladsmet. Tillsätt smak eller välj att ha chokladen naturell. Jag valde att stö över hackade nötter. Häll upp smeten i en form och frys den i några timmar. Skär sedan bitar av den och ät den lite halvfryst (när den tinar blir den ganska mjuk och är då galet god till glass eller att ha som "chokladsås" på pannkakor etc).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!