Perfekta mellanmålsbars

Jag hade lite brist på goda "ta med-mellanmål" här hemma och bestämde mig därför för att göra egna bars. Jag blandade ihop lite allt möjligt gott, så som frön, nötter, kokos, torkade gojibär och dadlar, rörde i några äggvitor för att få allt att hålla ihop, slängde in i ugnen och vips så hade jag skapat de perfekta mellanmålsbarsen. 
 
 
Ingredienser:
ca 8-10 bars
  • 1 dl cashewnötter
  • 0,5 dl sötmandel
  • 1 dl sesamfrön
  • 0,5 dl svarta sesamfrön
  • 0,5 dl solrosfrön
  • 0,5 dl havregryn
  • 0,5 dl riven kokos
  • 2 msk chiafrön
  • 0,5 dl torkade gojibär
  • 3 torkade dadlar
  • 1 msk flytande honung
  • 3 äggvitor
  • en nypa salt
  • lite vaniljpulver
 
Så här gör du:
 
Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka cashewnötter och mandlar. Skär torkade dadlar i småbitar. Lägg alla ingredienser i en skål och blanda ihop. Häll ut allt på en plåt med bakplåtspapper och forma en rektangel. Sätt in i ugnen ca 15-20 min. Ta ut, låt svalna och skär sedan lagom stora bars. Förvaras bäst i frysen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!