Kokosgröt med chiasylt

 
För några dagar sedan när jag åt kokoskokt råris till middag (får inte nog!) slog mig en tanke om att kokosmjölk även skulle göra sig bra i risgrynsgröt. Idag testade jag, och mycket riktigt - det blev väldigt gott! Perfekt tillsammans med chiasylt gjord på hallon och blåbär. Passar både som frukost, lyxigt mellis eller till och med dessert. Kanske något att ersätta julens ris à la malta med? 
 
Börja med att göra sylten så den hinner stå och svälla tillräckligt länge. Gröten görs sedan som vanlig risgrynsgrynsgröt (enligt anvisningarna på grötris-paketet) fast med kokosmjölk istället för vanlig mjölk. 
 
 
Chiasylt:
2 dl hallon
1 dl blåbär
2 msk chiafrön
0,5 dl vatten
2 tsk honung
lite vaniljpulver
 
Häll hallon och blåbär i en skål och mosa dem med en gaffel (låt bären tina först om du använder frysta). Tillsätt vatten, chiafrön, honung och vaniljpulver och rör runt. Häll upp sylten i en burk, ställ in i kylsåpet och låt stå i minst 1 timme (men gärna längre). Håller upp till en vecka i kylskåp. 
 
 
 
Kokosgröt: 
(2 små portioner)
 
0,75 dl grötris
1,5 dl vatten
ca 3 dl kokosmjölk
en nypa salt
ev. en kanelstång
 
Mät upp ris, vatten och salt i en kastrull. Koka upp och rör om. Lägg på lock. Koka i ca 10 min på svag värme utan omrörning. Tillsätt kokosmjölken (och ev. kanelstången), rör om och koka upp på nytt. Lägg på locket och låt gröten svälla på svag värme i ca 30-40 min utan omrörning. Är gröten för tunn, låt den svälla ytterligare. Är den för tjock, späd med mer kokosmjölk och rör om. 
 
 
 
Vid servering:
Lägg upp gröten i skålar (helst när den fortfarande är lite varm), toppa med chiasylt, några sötmandlar och ringla ev. över lite extra honung. Ät och njut!

Kommentarer
Postat av: Gabbi

Wow vilken idé!! Det här ska jag absolut testa till julgröten :)

2015-12-14 @ 19:47:43
URL: http://nouw.com/gabbisgoda
Postat av: Anna

Låter jättegott! Jag har en klick kokosolja i min färdigköpta risgrynsgröt och det är sååå gott. Borde ju bli liknande smak😉
Tack tack tack för dina underbara recept och all inspiration! Ha en fin jul! /Anna

2015-12-14 @ 20:07:17
Postat av: Ida

Sluta aldrig blogga! Får så mycket inspiration av din blogg:DDD Mer lunchrecept tack!!!! Puss och kram

2015-12-18 @ 00:26:31
Postat av: Sara

Testade detta igår och det blev hur gott som helst:)
jag undrar var den fina rosa skålen är ifrån?

Svar: Jag har för mig att den kommer från lagerhaus, men är inte helt hundra :)
Josefin Eklund

2016-01-08 @ 17:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!