Nyttig chokladmousse

 
Den här chokladmoussen är löjligt enkel att göra. Allt du behöver är 3 ingredienser: banan, avokado och kakao. Alltså bara nyttiga och näringsrika grejer! När jag äter chokladmoussen som mellanmål tycker jag inte att det behövs någon extra sötning då sötman från bananen räcker gott och väl. Men om man vill lyxa till det lite eller servera moussen som en dessert istället kan man även tillsätta exempelvis lite agavesirap, honung eller någon dadel. Så gott!
 
Ingredienser till en portion:
1 skivad, fryst banan
1/2 mogen avokado
Någon sked kakao (gärna rå)
Ev. sötning i form av lite agavesirap, honung eller någon dadel
 
Såhär gör du:
Mixa ihop alla ingredienser till en slät smet. Smaka om det behövs mer kakao eller sötning. Tillsätt i så fall det och mixa igen. Häll upp i en skål eller ett serveringsglas och toppa med t.ex hallon eller passionsfrukt (jag hade inget av det hemma så det fick bli färska bär från trädgården istället).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!