Gör din egen mandelmjölk

 

Att göra sin egen nötmjölk är otroligt enkelt och gott. Vilka nötter och smaksättningar du använder går att variera på en rad olika sätt. Idag gjorde jag egen mandelmjölk som passade perfekt till frukostgröten! 

Ingredienser: 

1 1/2 dl mandlar (blötlagda i minst 5 timmar eller under natten )

5 dl vatten

1 nypa salt

1 1/2 krm äkta ekologiskt vaniljpulver

Sötning om önskas, t.ex 1 tsk agave eller 1-2 dadlar

 

Gör såhär: 

Blötlägg mandlarna i minst 5 timmar eller över natten. Häll därefter av vattnet och fyll på med nytt vatten (5 dl). Häll i en nypa salt, vanilj och ev. sötning. Mixa i en mixer eller med stavmixer. Låt stå och dra en stund. Sila sedan de mixade mandlarna genom en silduk. Det finns speciella nötmjölksdukar, men en saftduk går också väldigt bra och har man inte det kan man använda en tunn kökshandduk eller en nylonstrumpa. Krama ur mandlarna genom silduken när all vätska runnit igenom. Spara sedan mandelmassan som blir kvar, den går det att baka med. Om du tycker att mjölken är för tjock kan du späda med mer vatten. Häll upp mjölken i flaskor eller burkar och förvara i kylskåp i upp till tre dagar. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!