Raw halloncheesecake

 
Alltså… Titta bara på den här raw halloncheesecaken! Ser den inte helt fantastiskt god ut? Tro mig, det är den verkligen! Så pass god att man knappast kan gissa att den enbart innehåller hälsosamma ingredienser. Jag har bjudit på den flera gånger och verje gång har den varit lika uppskattad. Här kommer recptet:
 

Botten:

2 dl mandlar

0,5 dl hasselnötter

0,5 dl valnötter

12 färska dadlar (eller torkade blötlagda)

Lite salt

 

Första lagret:

4 dl cashewnötter (blötlagda i minst 5 timmar, gärna över natten)

2 citroner

0,75 dl kokosolja

Ca 0,5-0,75 dl raw honung (eller agavesirap)

1 tsk vaniljpulver

 

Andra lagret:

Smet från första lagret + 2 dl hallon

 

Topping:

Färska bär

Ev. lite honung

 

Gör så här:

Mixa dadlar, nötter och lite salt till bottenlaget. Mixa inte för länge bara, det ska vara lite bitar kvar! Tryck ut i en springform (ca 24 cm i diameter). Mixa därefter de blötlagda cashewnötterna till en slät smet (detta kan ta ett tag och kräver en ganska kraftfull mixer). Tillsätt saften från citronerna, kokosoljan (i flytande form), honungen och vaniljpulvret och mixa lite till. Häll ca 2/3 av smeten i formen. Mixa den övriga smeten med 2 dl hallon (tina först om du använder frysta). Häll hallonsmeten över det första lagret. Låt stå i frysen i åtminstone några timmar, men gärna över natten. Ta upp ur frysen en stund innan servering. Toppa med färska bär, ev. blandade med lite honung för extra glans och sötma.


Kommentarer
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Men gud så gott det där såg ut!!

En härlig fredag önskar jag dig!

2015-07-03 @ 09:35:21
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Robex Lundgren

mums

2015-07-03 @ 09:53:38
URL: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!