Cheesecake cookies

 
För ett par dagar sedan experimenterade jag ihop de här nyttiga cheesecake-kakorna, och oj vad goda de blev! Jag är verkligen svag för allt som har med cheesecakes att göra. Speciellt när man får till den där perfekta balansen mellan sött och syrligt, krämigt och knaprigt. 
 
Kakbotten:
1 dl cashewnötter
0,5 dl sötmandel
0,5 dl hasselnötter
8 färska dadlar
en nypa salt
lite vaniljpulver
 
Cheesecaketopping:
100 g philadelphiaost
0,75 dl naturell kvarg
ca 0,5 dl hallon + hallon att toppa med
honung
citron
 
Gör så här:
Mixa ihop ingredienserna till kakbottnarna. Gör ca 9-10 bollar och platta ut dem till kakor på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 10 min. Ta ut och låt svalna helt. Blanda ihop philadelhiaost och kvarg till cheesecaketoppingen. Mosa hallon och rör i. Smaka av med citronsaft och honung. Bred ut toppingen ovanpå kakorna och toppa ev. med hela hallon. Sätt in kakorna i frysen i minst en timme innan de äts. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!