Black bean brownies

 
Som ni kanske vet sedan tidigare tycker jag verkligen om det där med att baka med bönor. Det går att få till så goda kakor med precis rätt konsistens, helt utan att använda mjöl. Dessutom bidrar bönorna med extra protein. Om ni fortfarande inte testat rekommenderar jag verkligen er att göra det! Jag lovar att ni inte kommer bli besvikna. Att det ska smaka bönor behöver ni inte heller oroa er för, för det gör det verkligen inte! Idag bakade jag black bean brownies som blev riktigt kladdiga och goda. Kanske något för er att testa? Receptet hittar ni nedan.
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
1 förpackning svarta bönor
10 dadlar
2 ägg
2 msk honung/agavesirap
2 msk kallt starkt kaffe
1 tsk bikarbonat
en nypa salt
1 krm vaniljpulver
4 msk kakao
150 g mörk choklad (minst 70%)
2 rågade msk kokosolja
valfria nötter (t.ex valnötter eller jordnötter) 
 
 
Gör så här:

Skölj bönorna i vatten. Lägg bönor och dadlar i en matberedare och mixa till en slät massa. Du kan behöva peta ner bönorna från kanterna vart efter. Tillsätt ägg, honung/agavesirap, och kaffe. Fortsätt mixa till en slät smet. Smält choklad och kokosolja, blanda i det tillsammans med kakao, bikarbonat, salt och vaniljpulver i bönsmeten. Rör till en jämn och fin smet. Hacka valfria nötter grovt. 

Klä en avlång form med bakplåtspapper. Häll i smeten, strö över nötterna och grädda i 175°C i ca 20 minuter. Kakan ska fortfarande vara väldigt kladdig i mitten. Den stelnar i kylen. Kakan blir godast om man låter den stå i kylskåp över natten. Skär upp bitar och servera tillsammans med färska bär, skivad banan, vispad grädde eller något annat smarrigt tillbehör. 

Hur gott som helst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!