Raw blåbärscheesecake

 
Den här råa cheesecaken är rena raw food-drömmen! Mättande men mjuk, len och lätt i konsistensen. En sån där raw food-kaka som man inte vill (eller kan) sluta äta (förräns den är slut och magen är helfull) och helst inte bjuda någon på. 

En raw food-kaka där krispig botten möter mjuk mitt och knaprig topp. Där nötig smak möter mjuk glassig konsistens och mörk kokoschoklad med lite lagom salt smak.

Mandelbotten:
2 dl sötmandel
10 dadlar
ett par nypor flingsalt
 
Blåbärsfyllning:
3 dl cashewnötter
2 dl blåbär
3 msk honung
4 msk kokosolja
2 msk citronsaft 
0,5-1 tsk vaniljpulver
ev. lite vatten
1 banan
 
Chokladlager:
0,5 dl kokosolja
4 msk kakao
2 msk agavesirap
lite flingsalt
 
Gör så här:
1. Lägg cashewnötterna i blöt i minst 5 timmar.
2. Låt blåbären tina om du använder frysta. 
3. Gör bottenlagret genom att mixa ihop mandlar, dadlar och lite flingsalt till en klibbig massa (mixa inte för länge bara, det ska vara lite bitar kvar av mandeln). Tryck ut i botten av en mindre springform eller någon annan typ av bakform.
4. Gör fyllningen genom att mixa cashewnötter, honung, kokosolja, citronsaft och vaniljpulver till en någorlunda slät smet. Tillsätt sedan blåbären och mixa igen tills det är helt slätt (ev. kan det behövas lite vatten också). Häll hälften av fyllningen ovanpå bottenlagret. Skiva bananen och lägg på. Häll över resten av fyllningen. Sätt in i frysen några timmar.
5. Gör chokladlagret genom att smälta kokosolja över ett vattenbad. Rör sedan i kakao, agavesirap och flingsalt. Ta ut kakan ur frysen och häll över chokladsmeten. Sätt in i frysen igen och låt stå tills chokladen stelnat. 
 
Ta fram cheesecaken ur frysen en stund innan den ska ätas. Och glöm inte: Njut! 

Kommentarer
Postat av: Isa

åh vad d ser smarrigt ut! måste absolut testa d :)

2016-01-28 @ 12:31:55
Postat av: Lena Svensson

Den ser ju helt otroligt god ut! Ska baka denna imorgon och bjuda mina vänner på den på söndag :)

2016-02-12 @ 13:12:58
URL: http://lenasvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!