Black bean chocolate cookies

Håll i er nu, för här ska ni få se något riktigt smarrigt...
 
 
Låt mig presentera mitt senaste påhitt: Josefins black bean chocolate cookies! De här chokladkakorna har verkligen blivit en ny favorit hos mig. De är så underbart goda, samtidigt som de är betydligt hälsosammare än "vanliga" kakor. Man skulle kunna tro att de smakar lite bön-aktigt med tanke på att de är gjorda på svarta bönor, men icke! Bönorna ger istället kakorna den där perfekta konsistensen, samtidigt som de bidrar med en hel del extra protein! 
Kakorna kan ätas antingen när de är nybakade och fortfarande lite varma, eller när de legat i frysen och sedan tinat litegrann. Jag tycker att de är godast lite halvfrysta. I vilket fall som helst: de här kakorna MÅSTE ni bara prova! 
 
Det här behöver du:
1 burk (400 g) svarta bönor 
10-12 färska dadlar (eller torkade blötlagda)
2 msk kokosolja 
0,75 dl kakao
1 krm vaniljpulver 
En nypa salt
2 ägg 
0,75 dl hackad mörk choklad (gärna så mörk som möjligt, jag valde 90%) 
0,75 dl hackade valnötter 
 
Såhär gör du:
Sätt ugnen på 175 grader. Skölj av bönorna och lägg dem i en skål eller mixer. Tillsätt resten av ingredienserna (utom chokladen och nötterna) och mixa till en slät smet. Rör i hackad choklad och nötter. Klicka ut lagom stora kakor på en plåt med bakplåtspapper. Vad som kan vara bra att tänka på är att kakorna inte ändrar storlek under gräddningen. Strö eventuellt på lite flingsalt. Sätt in i ugnen i ca 20 min. Ta ut och låt svalna. Klart!

Kommentarer
Postat av: Robex Lundgren

oj

2015-08-05 @ 22:17:52
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Vad spännande receptet låter! Kanske värt att prova, jag som bara bakar söta kakor.

2015-08-05 @ 22:29:10
URL: http://cookiesanddreams.blogg.se
Postat av: Health by Nina

Åh vad gott det ser ut. Jag gjorde black bean brownies i somras som blev jättegoda. Ska testa dessa också. :)

2015-08-11 @ 21:54:14
URL: http://healthbynina.blogg.se
Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Dom ser ju supergoda ut ^^

2015-08-30 @ 19:37:01
URL: http://coffeeandcupcake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



Hej! Mitt namn är Josefin och det är jag som driver den här bloggen. Här delar jag med mig av mitt intresse för mat och hälsa i form av recept, tips och inspiration. Min filosofi är att mat ska vara nyttig, enkel att göra och en ren njutning att äta. Glöm krångel och matångest. Mat ska ge glädje och energi!